Esti printre castigatorii F33 sau F34 si nu ti-ai primit inca tarta-premiu? Nu-i de mirare, fiindca activitatea de copt a avut de suferit in ultimele zile din cauza termometrului meu de cuptor, care a renuntat la colaborare. Am o promisiune pentru diseara, asa ca s-ar putea ca pe la mijlocul saptamanii sa termin toate livrarile.
Am fost la Radio Romania International - din nou, de data asta dupa un an de experienta berlineza. Azi, in programul de la 15 la 16 (ora Romaniei), va fi difuzata o mica parte din interviul pe care l-am inregistrat acum cateva zile (aprox 6-7 minute). Rubrica se numeste "Oaspeti la Radio Romania International". Cine vrea sa asculte trebuie sa intre pe www.rri.ro. In dreapta sus se afla niste butoane de ascultare, marcate 1 2 3. Trebuie apasat pe 2, asa mi s-a spus de catre cei de la RRI. Restul interviului, mult mai mare decat segmentul de azi, o sa fie difuzat la inceputul lui aprilie. Va anunt din timp, nu va imbulziti asa.
marți, 23 martie 2010
Fursecul si Radio Romania International
sâmbătă, 13 martie 2010
F34 in strada
La noapte trimit urmatorul indiciu pe mail celor care au rezolvat corect indiciul legat de limba spaniola si "The Limits of Control".
Fursecul 34 a ajuns astfel, din nou si in sfarsit, la cautarile de indicii in strada. Succes!
luni, 22 februarie 2010
F34 - Tarta *simpla* de vanilie. Cremoasa si pufoasa.
E timpul pentru lucruri simple. Vanilia: ce poti spune despre ea, altceva decat v-am povestit acum doi ani (in post-ul despre vanilie si vanilina)? Poate faptul ca nu seamana cu nimic, faptul ca nu poate fi cu adevarat inlocuita cu nimic, faptul ca trei sferturi din retetele de dulciuri pe care le-am intalnit in scurta dar intensa mea existenta contin vanilie si ar fi pierdute fara ea? Mai mult ca sigur ca am putea vorbi ore in sir pe tema vaniliei, am putea detalia, cerceta, intreba, am putea face scheme pe whiteboard-uri, am putea aduna rude, prieteni, vecini, am striga idei in gura mare, in fine, am ajunge la limitele controlului, dar nu asta e scopul Fursecului Mecanic, dupa cum poate va aduceti aminte.
Precum in cazul tuturor lucrurilor puternice de sine statatoare, si vaniliei ii sta cel mai bine singura. De data asta, intr-o crema catifelata, parte a celei mai pufoase si gustoase tarte de vanilie pe care ati mancat-o vreodata.
Nu se poate cumpara, se poate doar castiga. Pentru ca tarta *simpla* de vanilie este Fursecul 34, iar indiciul cu care incepe cautarea este urmatorul:
Ce limba nu trebuie sa stie personajul principal al unui film, asa incat sa existe garantia ca toate celelalte personaje ii pot incredinta indicii? (Nu in general; fac referire la un film anume.)
Raspunsurile, fara teama, la furseculmecanic@gmail.com, pana pe 26 februarie, seara. Cine nu stie limba, dar stie filmul, va fi considerat ca facand parte din tabara celor buni.
PS: Hai Rely, curaj, ca-i mai simplu ca la F33. ;)
marți, 9 februarie 2010
F33, indiciul 2
E doar pentru cei care au rezolvat primul indiciu si au trimis la timp poza pe mail (ei au fost anuntati deja de mine pe mail). Cel de-al doilea indiciu mi se pare mult prea distractiv ca sa nu-l fac public pe blog. Stau si rad in fata computerului la ora doua noaptea, asta e intotdeauna garantia ca rezolvarea indiciului n-o sa fie usoara (ras sadic), dar si ca indiciul e distractiv in sine (ras satisfacut). Cred ca, daca ar trai, pana si lui Eminescu i s-ar parea interesanta cursa pentru cautarea indiciilor Fursecului 33.
Am tot discutat (si ras, pentru ca tot suntem in tonul asta) pe tema asta in trecut, aici, pe blog. Cel putin de doua ori. Orice roman care ajunge in Germania rade de oazele pe care le intalneste acolo. In germana, evident, suna altfel. Ipocrita cu cinci ochi (sau parca nu cu "I" era?) si problema romanilor care, ajunsi in Germania, rad fara exceptie de cate o oaza - asta e indiciul nr. 2.
Mult succes, pana pe 14 februarie la ora 23:00, cand se inchid urnele. ;)
PS: Nu va grabiti, s-ar putea sa va ia 2-3 zile gasirea raspunsului.
UPDATE: Am uitat sa scriu mai sus: indiciul e undeva online, nu trebuie sa-mi scrieti mie mail de data asta, ci, odata gasit, veti primi acolo indicatii pretioase...
miercuri, 3 februarie 2010
Fursecul 33: Tarta cu ananas, caramel si vanilie
Cineva mi-a spus azi ca asteapta un miracol. Pe buna dreptate, persoana asta merita nu doar un miracol, ci chiar mai multe. Pana sa vina, insa, un miracol adevarat, incerc sa indulcesc situatia cu o reteta pe care am vazut-o azi-dimineata la un post de televiziune austriac si care parea sa faca miracole in randurile degustatorilor din studio. (De obicei diminetile mi le ocup cu altceva, dar azi n-a fost sa fie cazul, astfel incat, in asteptarea unui Schnitzel vienez adevarat, am urmarit un patiser nord-austriac ignorand toate tendintele de low/no fat si pregatind o tarta cu o baza de foetaj si deasupra ananas caramelizat, vanilie, putin ghimbir si un pesto de arahide. (Pentru cei care se intreaba deja ce e cu toate nuantele austriece: sunt la Viena cateva zile, pana ajung in Bucuresti.)
Nu sunt convins de pesto-ul de arahide din reteta tv, dar asta pentru ca nu sunt un mare amator de arahide in general (inca din copilarie, cand in mod inexplicabil tot primeam cadou cantitati considerabile de arahide, pe care nici atunci nu le suportam dar, in lipsa de altceva, le rontaiam). Asa ca pesto-ul il las deoparte si va propun, dragi fani ai Fursecului Mecanic, tarta asta senzualo-lipicoasa drept primul Fursec al anului 2010: Fursecul 33.
O poza a tartei lipseste inca, pentru ca abia maine o sa incerc si eu reteta si apoi o sa pun pe blog si poza. Zece astfel de tarte ii vor astepta pe primii zece cautatori de indicii si doritori de dulciuri care vor rezolva cu succes cautarea pentru Fursecul 33. Celor care nu se vor afla printre castigatori le spun inca de pe acum sa nu se indispuna, pentru ca F33 va fi startul unei serii de cautari prin Bucuresti. Ca vor fi trei, sase sau zece editii, asta depinde in momentul de fata de multe elemente, astfel incat nu indraznesc sa ofer o cifra exacta. O sa va anunt, practic, din mers. Dar ce tot vorbesc eu despre viitoare editii cand voi asteptati de atata timp - unii din voi chiar de peste 380 de zile - o noua editie a Fursecului Mecanic? Incepem chiar acum:
"Toata lumea minte." Va spune ceva citatul asta? Cel datorita caruia s-a consacrat expresia in lumea tv a anilor '00 are, in serialul lui propriu, un prieten. Unul singur. In Bucuresti au existat o strada si un bloc cu numele prietenului in cauza. Blocul era superb in anii '30, s-a cam sifonat in '77 si a fost apoi refacut oribil de catre niste arhitecti tarani, altfel nu se explica de ce n-a fost respectat stilul initial, original. Fa o poza blocului in cauza, trimite-mi-o pe mail si, in caz ca ai pozat ce trebuie, primesti urmatorul indiciu tot pe mail.
PS: Am aflat, cu ocazia emisiunii asteia, cum iti dai seama ca ananasul pe care urmeaza sa-l cumperi e copt sau nu: il mirosi la baza frunzelor, acolo unde incepe fructul propriu-zis. Daca miroase intens a ananas, e copt. Daca miroase a iarba, asa cum miroseau toti ananasii de la magazinul vienez in care am intrat eu azi, nu e copt inca. Si nici nu se mai coace, fiindca ananasul e genul ala de fruct care n-are chef sa se mai coaca dupa ce l-ai cules.
Update 04.02.: Tarta experimentala e in cuptor, in cateva minute urmeaza degustarea.
Update tot 04.02.: E gata!
joi, 21 ianuarie 2010
Mult a fost... sau: Fursecul 33 se apropie
V-as povesti pe indelete ce am mai facut in ultima luna, dar cine ar vrea sa citeasca tot felul de aventuri scandinavo-germane, cand mai e atat de putin pana la Fursecul 33? Si pentru ca, nemaitrecand prin tara de fix un an, nu stiu cum a afectat poluarea bucuresteana papilele voastre gustative, va ofer posibilitatea de a vota: pe sidebar iti poti alege directia in care va merge Fursecul 33. Ce pot deja sa va spun este ca nu va fi un fursec propriu-zis, ci ceva mai complicat. Daca ma vor ajuta si temperaturile atunci cand ajung in tara, va fi ceva complicat si inedit. Cautarea va include indicii on- si offline, de rezolvat ziua si noaptea, mesaje cifrate, faclii si piste false. Practic, tot arsenalul cunoscut, plus ce idei mi-au mai venit de un an incoace. De fapt, o mica parte din idei, fiindca mai pastrez si pentru F34, F35 si asa mai departe. Cei care au mai participat la cautari vor avea avantajul de a sti ca trebuie citit si printre randuri. Voi ceilalti: tocmai ati aflat.
Apucandu-ma sa structurez cautarile viitoare, am aflat ca anumite lucruri pe care le planuiam sunt interzise si amendabile in Germania, dar perfect legale la noi. (Pe de alta parte, la ei poti sa pozezi in metrou cat vrei, spre deosebire de urmaririle ca-n filme de care am avut cu totii parte la F31.)
Pregatindu-ma de intoarcerea temporara in Bucuresti, am fost anuntat (a se citi avertizat) ca anumite lucruri, cum ar fi circulatia, nu s-au imbunatatit. Ba dimpotriva. Ce sa spun? Am facut carnetul in Bucuresti si in toti cei 16 ani de condus, mare parte din timp am mers prin Bucuresti. Uitandu-ma acum inapoi, imi dau seama ca era un chin si un razboi permanent. Dar uitasem, sincer sa fiu. Aici e floare la ureche, se mai enerveaza cate un turc sau cate un taran cu trei litere la numar (v-am povestit mai demult; vezi si Hummer-ul de sat redegist din poza) si claxoneaza, dar se intampla o data - de doua ori pe saptamana, si atunci e un claxon scurt. La Berlin am uitat complet ce inseamna ambuteiaj, parcare pe trotuar, mers pe linia de tramvai, frica de a traversa pe verde ca pieton. Cea mai grava abatere a fost parcarea cu jumatate din masina pe trotuar, dar omul isi asumase vina in clipa in care si-a ales numarul.
In cele 11 luni si-un pic am vazut insa si situatii in care lipsa de flexibilitate a nemtilor nu era in avantajul lor (a se citi oameni crizati din senin, sau din foarte putin). Kurt Tucholsky, persoana importanta in trecutul Germaniei si in acelasi timp cel al carui nume il poarta strada pe care am stat primele luni la Berlin, a spus despre nemti ca ei "nu conduc [masina] la fel ca alti oameni, ci conduc pentru a avea dreptate". S-o lasam asa, fiindca e o concluzie diplomata.




In cateva zile urmeaza detalii suplimentare despre Fursecul 33. Pana atunci, va doresc sa aveti numai succese!

bomboabe mozard in cofetarii din bucuresti
caut baieti sa vorbesc gratis
ce nu va placut la produsul coissant degustat
ce cumparaturi se fac la berlin
cine vrea gaseste o modalitate cine nu o scuza
ciuperci date prin ciocolata
cookie mancare de cainii poze sacii
cum fac sa am putin noroc
cutia neagra a lui hänri coanda
femei inselate de fursec
fete cu spatele intors poze
fetecare/sefu
generator panica caini
mancare salata biof
robot care face ce ii spui tu
sa va traiasca. e foarte foarte frumoasa
sefu-germaniei
saruturi moi si dulci
www.revista.gud.fud
vand pui raton
vineri, 11 decembrie 2009
Saptamanile 31-40: Postasi din toate tarile, opriti-va! Plus: Autobuzul frigului, Coreenii cu accent sarbesc si Altoirea copiilor danezi in cofetarii






vineri, 2 octombrie 2009
Saptamanile 28-30: Cu ratonul la cumparaturi, manechinele nu stiu sa faca prajituri si gata cu benzinaria dintre blocuri
Incep cu ceva trist: De curand m-am mutat intr-o alta zona a Berlinului. Din est, unde locuisem pana in septembrie, m-am mutat in vest. (Berlinul e in continuare divizat, orice s-ar spune. Chiar ei, berlinezii, se impung verbal unii pe altii, cand vine vorba despre ceilalti.) Aici in Charlottenburg, unde stau acum, miroase pur si simplu a bunastare vestica impamantenita de ani si ani de zile. Si, in plus, sunt mult mai putini turisti decat in Mitte (exceptand Kurfürstendamm, raiul cumparaturilor pentru turistii rusi bogati; sper ca asta din urma sa nu fie un pleonasm). In fine, nu asta voiam sa spun ca e trist. Asta e interesant si, de cele mai multe ori, chiar distractiv pentru cineva de 34 de ani (abia impliniti, dar despre asta mai jos). La 70 de ani, cat pare sa aiba in medie Charlottenburg(h)ezul tipic, tu te simti adolescent. Am descoperit intr-una din plimbarile prin zona o benzinarie ca in filmele americane ale anilor '70. Sau, cel putin, ca in filmele americane din anii '70 pe care le stiu eu. Ascunsa intre un bloc de locuinte si un pod de S-Bahn, in nuante de beton crud, urban-sinistra in cel mai bun sens, inclusiv grote (ei le spun mai frumos: "statii") de service, pentru o spalare rapida sau un schimb de ulei, cat tu esti plecat vis-a-vis, la cabinetul specializat in probleme hormonale (scrie pe geam: "suntem specializati in chestiuni transgender"). Si iata ca, in ciuda tuturor tentatiilor din zona (asta e, de fapt, lucrul trist), proprietarii terenului au hotarat ca, dupa ani si ani de zile, benzinaria nu mai are ce cauta acolo. Era, practic, ultima benzinarie hiper-centrala a orasului. Toate celelalte sunt periferic plasate (asa cum e si normal la emanatiile de benzol inevitabile operarii unei benzinarii), dar asta nu ne impiedica pe noi, locuitorii zonei, sa simtim o oarecare tristete (sesizati ironia).
Asa ca, pentru a nu se deprima lumea, pe 5 octombrie, cu o zi inaintea demolarii, se va tine un mega-party cu carnati si bere (cum altfel), pentru a se sarbatori inchiderea Uhlandgaragen. De-acum incolo, benzina se va baga la cativa kilometri mai incolo.
La noi in Bucuresti exista un Peco pe strada Mantuleasa, daca imi aduc bine aminte, care inainte de Gluma din decembrie ("revolutia", pentru cei care nu stiu la ce ma refer) arata absolut superb, avea doar una sau doua pompe, sub un copac vechi. Odata cu modernizarea statiilor Petrom, s-au dus naibii si copacul si frumusetea locului si pompele vechi. Anul trecut am fost pe-acolo - acum e o benzinarie ultramoderna.
Pe 9 noiembrie se aniverseaza 20 de ani de la caderea zidului Berlinului. Mai e pana atunci, dar nu mai am rabdare sa va povestesc despre jocul de domino care se pregateste in jurul portii Brandenburg: 1000 de piese de domino in inaltime de 2,50 metri vor simboliza caderea zidului. Si mai interesant este ca pe Mauerfall09.de te poti inscrie pentru a personaliza una din piese. Cum vrei tu, cu conditia sa fie decent. Cel putin asa presupun eu, fiindca pe site nu se precizeaza ce ar trebui sa eviti in cadrul creatiei dominosciene (dar pentru asta sunt convins ca vor fi la fata locului destui organizatori care sa te opreasca din timp).
De curand a fost ziua mea si as vrea sa le multumesc celor care si-au adus aminte de asta. Cristi Lupsa a postat la el pe blog cu ocazia asta articolul din Esquire despre Fursecul Mecanic. Cine nu l-a citit are acum inca o sansa. Cine-l vrea in format .pdf, il gaseste la iamcookie.com in zona de presa.
Iar cine umbla prin Berlin - nu prin locuri cu verdeata multa, nu prin parcuri, nu prin paduri - are sansa sa vada o multime de animale. V-am povestit deja despre ce am vazut pana acum: vreo 3-4 vulpi (in zone diferite), o ciocanitoare, mistreti si caprioare (ce-i drept, ultimele doua categorii in cadru organizat). Acum doua zile eram in parcarea supraetajata din centrul centrului Berlinului, uratul Alexanderplatz (despre care primarul Berlinului a declarat ca este constient de uratenia sa, dar n-are cum sa demoleze totul si sa reconstruiasca). Eram la nivelul doi si tocmai parcam cand isi face aparitia, direct vis-a-vis de masina - un raton. Imi pare rau ca n-am avut telefonul la mine ca sa-l pozez (dar pentru post a trebuit sa iau o poza de pe internet, pur si simplu n-am rezistat). Discret, s-a retras dupa ce a vazut ca nu pot sa-i ofer nimic de mancare. N-a fugit, nu s-a speriat, pur si simplu a luat-o incet pe scari, catre nivelul superior. In general, animalele libere intalnite aici sunt foarte linistite (asta si pentru ca nimeni nu vrea sa le dea guma de mestecat ca sa se inece) - am vazut intr-una din zile, central, dar pe o strada nu foarte circulata, o vulpe care admira un panou publicitar enorm.
Am uitat, in lista restaurantelor berlineze cu nume distractive (pentru noi), sa trec si foarte elegantul "MĂ", in cadrul hotelului Adlon. MĂ, am aflat cu ocazia asta, inseamna cal pe chineza. Asa ca data viitoare cand aveti de-a face cu un chinez, daca nu vreti sa-i spuneti interlocutorului "calule", folositi mai bine "băi" sau "bă".
Un nume mai putin exotic, Giacomo, a fost pus de niste proprietari cu o istorie deosebita unei cofetarii fusion, deschisa in vara asta in imediata apropiere a noii mele locuinte. Patronii sunt doi fosti manechini, sot si sotie, care au inceput acum cativa ani prin a produce lassi pentru diferite magazine si supermarket-uri de aici (practic, ei au introdus lassi-ul pe piata berlineza) si acum au strans destui bani cat sa riste o investitie de anvergura. Pacat doar ca, la un pret mare pentru Berlin (3.50 Euro pe prajitura), produsele arata aproape ca in cofetariile pariziene, dar sunt foarte departe de francezi ca gust. N-ajunge sa folosesti ciocolata Valrhona si sa pui aur comestibil pe o semi-sfera umpluta cu mousse, trebuie sa se si lege lucrurile si sa aiba o logica in gura consumatorului. N-a fost cazul aici, ceea ce explica si faptul ca localul e mai tot timpul gol, in ciuda design-ului deloc rau. (Initial am crezut ca lipsa clientilor se datoreaza doar zgarceniei localnicilor, care in general prefera un produs spornic unuia aspectuos si aranjat cu grija.)
Maine sper sa fie gata si noua modalitate de comandare a fursecurilor pe iamcookie.com - nu vor mai exista sase-sapte tipuri de cookies predefiniti, ci se va putea alege intre trei aluaturi de baza, pe care fiecare vizitator al site-ului isi va putea pune apoi, la alegere, ce ingrediente doreste, dintr-o lista. Asadar, vrei un cookie de ciocolata, cu alune de padure si stafide? Nici o problema. Sau poate unul cu unt de arahide, migdale si aur comestibil (moft)? Se face. Mass customization se numeste cea mai noua tendinta din online shop-uri si vine in intampinarea clientului care nu e multumit de ceea ce gaseste in magazinele din oras, dar nici online nu vrea sa comande niste produse gata stabilite. Vrea sa hotarasca el, sa-si configureze produsul perfect. In fond, cine nu vrea asta? Cam 30% din clientii mei de pana acum aveau dorinte extra: daca nu s-ar putea mai mult unt de arahide, daca n-as putea sa pun si ciocolata alba pe langa bucatile de ciocolata cu lapte, daca se poate face cookie-ul cu nuci in loc de migdale si tot asa.
Noul configurator de cookies o sa permita comenzi si din afara Germaniei, pentru inceput din tarile vecine. As vrea sa pun si Romania pe lista, daca reusesc sa gasesc o modalitate de transport decenta si cat de cat rapida. Pana acum, n-a fost sa fie (poate ati citit in post-urile din urma). Dar nu ma las asa usor!
PS: Multumesc tuturor celor care citesc in continuare Fursecul Mecanic. Ma onoreaza si uimeste faptul ca sunteti, chiar si la atatea luni dupa plecarea mea din tara, atat de multi. Ma revansez cu ocazia F33. ;)
marți, 15 septembrie 2009
Saptamanile 22-27: De la ciorba de burta la РОССИЯ, la pizza la metru si la caprioare cu biscuiti
Update-ul promis acum multe weekend-uri n-a mai venit la timp. N-am nici o scuza care sa justifice cu adevarat absenta mea de pe blog, asa ca va rog sa treceti gentil peste problema si sa-mi permiteti sa va povestesc pe lung ce (mi) s-a mai intamplat de cand ne-am vazut ultima oara.
Am cumparat prima pizza de un metru din viata mea. Costa doar 13 Euro si poti sa-ti alegi 3 zone cu topping-uri diferite - noi am luat gorgonzola si bacon (o zona), peste ton (alta) si salam picant (a treia). Pe langa faptul ca e foarte gustoasa (La Pausa in Rosenthaler Platz, pentru cine doreste detalii), e si unul din putinele lucruri care sa-i faca pe nemti sa se intoarca pe strada, sa zambeasca din senin, sa intrebe ce si cum, sa faca semne cu mana. (Semne de prietenie, nu ma intelegeti gresit. Alea la volan sunt altele, am avut parte si de ele, am oferit si eu cand a fost cazul, ca doar n-o fi circulatia bucuresteana mai prejos decat circul facut de cate un locuitor negru de furie al Kreuzberg-ului - zona predominant turceasca din Berlin.)
Alt motiv de intoarcere a capului, motiv cu care sunteti deja familiarizati aici pe blog, este Mini-ul E, despre care nu va mai povestesc acum, fiindca ar deveni plictisitor. Am avut momente placute, intrebari din alte Mini-uri la stop, dialoguri usor infantile ("Pai nu se aude nimic!" - "Pai si ce sa se auda? Bateria?" sau "Nu va sar pietonii si biciclistii in fata, ca n-aud masina?" - "Aaa... nu."), dar si un moment in care mi-am readus aminte ca e, totusi, vorba despre un experiment: pe Autobahn, in plina depasire, calc pedala de acceleratie pana la fund, pentru un plus de putere, se aude un pocnet asurzitor, transmisia iese din D(rive), intra in mod neutru (punctul mort, cum ne place noua sa-i spunem pe romaneste) si masina incepe s-o lalaie. Pe banda din stanga de tot, evident. Noroc ca nu venea nimeni din spate, iar cel pe care il depaseam probabil ca a luat-o ca pe o manevra de a-l batjocori (am observat destul de des ca anumite gesturi in circulatie sunt interpretate aici complet altfel decat la noi, atat in sens bun cat si in sens mai putin bun). Asa ca, nonsalant, am bagat schimbatorul din nou in "D", sperand ca pocnetul in cauza si tot ce a urmat n-au fost decat o bagatela - si mare dreptate am avut, pentru ca Mini-ul E si-a continuat drumul ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic.
Dupa ce mergi mai multe zile la rand cu Mini-ul E si treci apoi pe o masina normala e usor neplacut, fiindca deodata trebuie din nou sa franezi apasand pedala de frana, nu doar luand piciorul de pe acceleratie. Dar nu ma plang, fiecare minut petrecut in Mini-ul E e senzational si sunt recunoscator pentru ocazia asta unica. (Acelasi lucru l-as putea spune si despre Berlin.)
V-am povestit despre caprioare? Cred ca da. Intre timp am si dovada faptului nu doar ca exista, dar ca le si poti oferi diferite gustari, pe care le accepta cu o placere vizibila (lins pe bot). Azi mergem din nou la unul din locurile cu caprioare din Berlin. N-am pregatit spaghete (pe forumuri s-a ajuns la concluzia ca asta le place cel mai mult), ci niste biscuiti buni si nu foarte dulci.
Bun si nu foarte dulce e si sucul de fructe pe care-l primesti din partea casei, vrand-nevrand, fie ca ti-ai comandat la pachet sau mananci inauntru, la restaurantul indian Amar, aici in Berlin. Numele localului m-a inspirat sa fiu atent la ce denumiri pot trece neobservate aici, dar ar sari imediat in ochi in Romania: Avem, asadar, indianul "Amar", fast food-ul "Sila" si - nimic nou, s-a mai scris si pe alte bloguri - celebrele "Oase" de fructe si legume (cuvantul german pentru "oaza").
La I Am Cookie, noutatile de toamna sunt: fursecuri fara gluten, pentru cei alergici la gluten. In prima faza, Peanut Butter Cookies (care, intre noi fie vorba, par sa fie chiar mai savurosi decat cei originali, care contin faina de grau si, implicit, gluten). Intr-o discutie cu un domn care conduce un lant de cafenele din Berlin a venit vorba (domnul in cauza suferind de o astfel de alergie) daca n-ar fi interesant sa incerc sa am in oferta si produse pentru cei care nu suporta glutenul. Am facut tot felul de teste - usor n-a fost, pentru ca faina de grau nu poate fi inlocuita pur si simplu cu faina de orez, de tapioca sau alte faini, fiindca atunci rezultatul are aspect perfect, dar o textura care seamana cu un gris uscat. Asa ca e de experimentat mult, dar cookies cu unt de arahide ies deja perfect.
Am de gand sa mai fac cat de curand un strudel, nu pentru online store, ci intern, pentru ca tare bine a iesit cel facut acum cateva luni (cei care ma urmaresc pe Twitter stiu despre ce vorbesc). Intre timp am mai incercat si diferite cakes, pentru ca dupa cum arata lucrurile in curand o sa am de livrat pentru un client comercial din Berlin caruia i-a placut atat de mult cookies, incat vrea sa-i propun si alte produse. Preferatul meu absolut inca de cativa ani incoace este White Chocolate Mud Cake, destul de simplu de facut, dar un rezultat de o nebunie delicioasa. Daca aveti timp, chef, o forma rotunda si multa ciocolata alba de topit, va recomand sa incercati asa ceva acasa. Tot acasa am pregatit, pentru niste prieteni, Ooey Gooey Double Chocolate Chip Cookies, o varianta imbunatatita a ceea ce facusem anul trecut drept premiu pentru cautatorii de indicii din Bucuresti. Cu timing-ul potrivit, ciocolata din cookies ramane lichida, in asa fel incat musti dintr-un fursec moale, dintr-un aluat cu multa ciocolata amaruie si bucati de ciocolata cu lapte aproape lichida. Puteti inghiti in sec acum.
Trec de la una la alta, asa cum imi vin ele in minte, pentru ca sunt atatea de povestit din ultima perioada. De exemplu: ciorba de burta. Cine ar fi crezut ca o sa gasesc asa ceva aici? De altfel delicioasa, facuta de un restaurant turcesc. Poate chiar mai buna decat in multe locuri din Romania. Poate.
Chiar in seara asta am incercat oferta singurului magazin/mini-market/fast-food rusesc, deschis non-stop, nu departe de locuinta. Ciorba de vacuta, clatite cu branza si stafide, gogosi umplute cu carne, tocanita de vita! Gustul Estului, aproape ca-l uitasem. Despre locul in cauza (numit РОССИЯ, evident) se spune ca, fiind non-stop, nu rar se intampla sa opreasca in mijlocul noptii limuzine cu domni (mai mult sau mai putin periculosi) si/sau doamne carora li s-a facut deodata dor de casa si care vin sa cumpere cate ceva importat direct din Rusia sau pregatit ca la ei acasa.
Exista in Berlin si un restaurant romanesc din cate stiu, dar nu am fost nici macar sa vad cum arata, avand in vedere ca romanii expati reusesc, fara sa se straduiasca, sa fie de cele mai multe ori penibili, nereusind nici sa se integreze (precum turcii), nici sa faca nota discordanta, dar exotica si cu farmec (precum rusii). Noi aparem aici doar la stiri, sub forma de tigani sau, prea rar, sub forma de actori.
Sau, in cazul meu, sub forma de testeri pentru produse futuriste. Fiindca in afara de Mini E mai exista in Berlin un proiect care mi-a atras atentia si la care m-am inscris cu mare placere, iar in seara asta am primit invitatia: Este vorba despre Touch and Travel, un proiect-pilot al Deutsche Bahn (SNCFR-ul german), care va permite in viitor (2010, probabil) ca utilizatorii sa circule prin toata Germania cu S-Bahn-ul si cu trenul fara sa cumpere nici un bilet clasic. Te urci in S-Bahn la Berlin, te identifici la terminalul Touch and Travel pe peron, apoi schimbi la una din gari, iei ICE-ul pana la Frankfurt am Main, acolo te identifici la coborare. Sistemul va calcula automat cel mai convenabil tarif pentru drumul pe care l-ai parcurs si-ti va scadea banii din cont. Toata distractia e posibila datorita Near Field Communication (pe scurt, NFC) si a unor telefoane mobile care sa fie compatibile cu tehnologia in cauza. (Telefonul va fi pus la dispozitie de catre DB si o sa-l pot pastra dupa incheierea perioadei de testare. Na!)
Va salut si am o presimtire ca o sa ne vedem mai curand decat ati crede. Sunteti deja fani ai Fursecului Mecanic pe facebook? Daca nu, acum e momentul, fiindca acolo vor fi anuntate primele detalii ale Fursecului 33.
miercuri, 26 august 2009
Fursecul si "Off the record"
Va e dor sa auziti (din nou) povestea Fursecului Mecanic? (Fiti draguti si spuneti "nu" doar in gand.) Diseara, ora 22:30 la Berlin, respectiv 23:30 in Romania, sunt invitat la Motor FM in Berlin (100.6, pentru cine e aici, motorfm.de pentru cei de acasa), la emisiunea "Off the Record" (singura emisiune in engleza la posturile de radio berlineze, prezentata de o irlandeza si un american), ca sa afle si vorbitorii de engleza de aici ce e cu fursecurile mele.
sâmbătă, 1 august 2009
Saptamana 21: Nur Deutsch! Si nu la orice ora! Plus: masina de 800.000 de Euro.
Ce saptamana placuta! Cu mici incidente mai putin placute. In ordine cronologica inversa: tocmai am venit de la un supermarket din apropiere. Raionul de mezeluri, in fata mea un domn foarte bine imbracat, gen student strain, spunandu-i vanzatoarei, gen vaca rdg-ista (va aduceti aminte post-ul meu de saptamana trecuta) "200 grams of this salami" si aratandu-i in acelasi timp doua degete pe post de 200 de grame si salamul in cauza. Ea, cu o scarba infinit mai mare decat orice angajata a administratiei fiscale bucurestene, se uita intr-o parte si spune, ridicand din umeri a nepasare: "Nur Deutsch!" - reactie la care omul, se vedea, nu se asteptase. El se uita cand la ea, cand la mine, simtindu-se penibil in toata situatia si neintelegand de ce doamna vanzatoare nu se straduieste catusi de putin sa-l serveasca. Am intervenit, traducand ce era de tradus, el si-a primit pachetul dorit, ne-a multumit amandurora si a salutat de "la revedere". Ea n-a zis decat "dumneavoastra ce va dau?" uitandu-se la mine. Cand am plecat, mi-a urat si "weekend placut".
Am intalnit obsesia asta de a-i obliga pe oameni sa comande doar in germana numai aici. Si nu doar la Berlin. La Pizza Hut, unde pentru a le face nemtilor (mari amatori de sparanghel) pe plac, exista sezonal pizza cu sparanghel. Uitandu-ma in gara la outlet-ul Pizza Hut de acolo in vitrina fierbinte, o fata cu accent frantuzesc intreaba, chinuindu-se vizibil: "Pizza, how much?" Mustaciosul de la vanzare incepe si ii turuie preturile pentru toate cele cinci tipuri de pizza aflate in vitrina. Ea nu prea intelege, dar arata cu degetul si spune "one, please". El, ca sa ii (si isi) dovedeasca faptul ca e un bun vanzator, o intreaba pe germana "Doriti si un suc? Daca luati suc, este mai ieftin decat daca l-ati cumpara separat." Ea nu intelege, spune "sorry?" si se panicheaza usor, intinzandu-i banii pentru pizza. Iar el, intr-un atac de umanitate cum numai aici poate avea loc, ii spune, intr-o germana berlineza "Ei bine, atunci totul inca o data, pe germana: Pizza costa atat, sucul costa atat, cum doriti?" Ea se pierde de tot, ii cad colturile gurii - isi daduse seama, din body language-ul vanzatorului, ca n-o prea suporta si ca n-are chef de clienti care nu vorbesc germana. Spune un "aaa" pierdut, el ii ia nervos banii, ii impinge pizza si spune, evident tot pe germana "Ei, asa!". Germania a invins si de data asta. Fir-ar ai dracului de straini, ce-or cauta aici, nu stiu!
Astea ar fi noutatile mai putin placute. In rest, nu pot sa ma plang: in majoritatea zilelor a plouat, racorind orasul. Intr-una din seri a fost de-a dreptul frig, 15 grade. Eu sunt un mare amator de frig si ploaie, asa ca am nimerit in orasul ideal, la momentul perfect (vara trecuta am inteles ca au fost, cam ca la noi, pana in jur de 39 de grade).
Am trecut cu bine instructajul ca viitor sofer de masina electrica. Va aduceti aminte, incepand cu luna august sunt mai mult decat fericitul posesor al statutului de sofer de Mini E. Nu va dau acum prea multe detalii, pentru ca in finalul instructajului teoretic si dupa ce am completat un chestionar de evaluare psihologica (proiectul este insotit, pe latura stiintifica, de doua universitati germane) nu l-am condus decat un pic intr-o parcare subterana, urmand ca saptamana viitoare sa pot conduce cu adevarat. Am facut acele cateva ture ca sa ne obisnuim in primul rand cu faptul ca masina nu scoate aproape nici un zgomot si apoi pentru a intelege, fara a fi in circulatie, cum e cu ciudata senzatie de franare in clipa in care ridici piciorul de pe acceleratie. Mai exact: pentru a genera energie si a incarca, macar un pic, bateriile in timpul mersului, Mini-ul E aplica un fel de frana de motor, dar mult mai puternica decat o stim de la motoarele clasice. Franarea poate fi destul de hotarata, astfel incat se aprind si stopurile de frana, ca sa nu se sperie cei din spate. Mai pe scurt, Mini-ul E trebuie condus astfel: vrei sa mergi, accelerezi ca la o masina obisnuita cu cutie automata. Cand vrei sa incetinesti, nu iei piciorul de pe acceleratie, ca sa o lasi sa curga, ci ridici doar un pic piciorul, tinand cat de cat apasata acceleratia. Cand te apropii de o oprire, ridici piciorul complet, masina se opreste aproape de tot, fara ca tu sa fi atins pedala de frana. Suna mai complicat decat e in realitate, ba mai mult de atat, e foarte distractiv in practica.
Scaunele din spate sunt luate de doua baterii enorme, care genereaza curent de 400 de volti, alimentand nu doar motorul, ci si ventilatoarele de racire (motorul este racit doar cu aer) precum si instalatia de aer conditionat (care, da, functioneaza la 400 de volti!).
Exista si un circuit secundar, cu o baterie obisnuita, de 12 volti, pentru radio si CD, de exemplu. Senzatia, in clipa in care deschizi capota, este ca te afli in fata unei glume: in loc de joja de ulei, furtune ale instalatiei de racire, bujii si alte lucruri pe care te-ai astepta sa le gasesti sub o capota de Mini, troneaza o cutie dreptunghiulara enorma, inchisa bine si sigilata pe deasupra. "Asta e motorul", spune domnul de la BMW care a venit pentru prezentarea masinii. "Mare lucru n-aveti ce sa-i faceti in caz ca ramaneti in drum. Ne sunati si venim cu masina de service."
La fel si cu butonul rosu din portbagaj, a carui activare este absolut interzisa. "Butonul intrerupe circulatia curentului in toata masina. E gandit pentru pompieri, salvare sau politie, in cazul unui accident, cand trebuie sa vina descarcerarea, de exemplu, pentru a nu se electrocuta." Logic, la 400 de volti. In caz ca, totusi, n-ai de lucru si invarti butonul, masina va trebui resetata de un specialist BMW. Un fel de Ctrl+Alt+Del ultimativ.
"Care e valoarea masinii, avand in vedere ca sunt fabricate manual, in serie ultra-mica si ca totul e momentan in faza de proiect stiintific?" ma trezesc eu intreband. Raspunsul vine repede si pe cel mai calm ton posibil: "800.000 de Euro". Asa ca, daca veniti pe la Berlin, cautati-ma si apoi o sa puteti povesti prietenilor ca ati mers intr-o masina de peste trei sferturi de milion de Euro.
Daca veniti cu trenul, s-ar putea sa nu ne putem vedea prea usor la gara. Asta pentru ca in tot orasul au aparut recent locuri de parcare gratuite destinate incarcarii automobilelor electrice. Doua sunt chiar la gara principala. In mod surprinzator, sunt mai tot timpul ocupate de masini non-electrice. Dar e de inteles, avand in vedere ca cele din urma au de cele mai multe ori numere de inmatriculare cu trei litere. In Germania, numarul literelor te da de gol: o litera au orasele mari, doua si trei au regiunile. Ca regula de aur: daca sunt trei litere la inceputul placii de numar, sunt sanse mari ca masina sa fie dintr-un sat. Ceea ce nu e rau, dar la fel de mari sunt sansele ca acel sofer sa fie A.) emotionat in circulatia intr-o metropola si mergand ca atare, B.) indiferent la semne de circulatie de genul celor care avertizeaza ca locul de parcare este destinat exclusiv masinilor electrice pe perioada incarcarii bateriilor sau C.) un cocalar de sat, din a carui masina duduie o muzica atat de distorsionat, incat nu poti sa-ti dai seama nici macar in ce gen poti incadra piesa respectiva.
Dar tot e mai bine decat o masina plina cu bulgari, claxonand biciclistii care isi vedeau de drumul lor. (Vazut tot azi - probabil ca e o zi nefasta...)
In fine, un detaliu simpatic: toate Mini-urile E din cadrul proiectului sunt inmatriculate in complet alta zona a Germaniei, pentru ca placutele sa indice "MI-NI". Marketing destept, ca de atatea ori in cazul marcii asteia.
Am mai livrat fursecuri zilele trecute: unor clienti romani (e incantator sa intalnesc aici oameni de calitate, care nu doar ca fac cinste statutului de roman, dar mai si comanda fursecuri ;) si, evident, si unor clienti nemti. Una din clientele de zilele trecute comanda numai cookies cu matcha (o amatoare de ceai verde, in mod cert), neprecizand la ce ora i-ar dori. In jur de ora 19:00 ii scriu mail, ca o sa ajung pe la 21:00 - 21:30. Nu primesc nici un "da", "nu", "poate", asa ca la 21:20 sun la usa, intr-un cartier la 19 km de centrul Berlinului, o aliniere oribila de case si mai urate decat alinierea in cauza. O doamna pe la 30 de ani, vopsita prost (evident in casa) si intr-un rosu strident (parul), plus pantaloni de training, imi spune nervos "Nu puteti sa sunati la ora asta!"
"Poftim?"
"Nu puteti sa sunati la ora asta! Avem doi copii!"
"Pai n-ati precizat o ora de livrare, eu livrez intre 14 si 2 noaptea. 21:30 e ora maxima la care v-am precizat pe mail ca voi livra. Iata-ma aici."
"Ce mail?"
"Mail-ul pe care vi l-am trimis acum peste doua ore."
"Pai ce, eu ma uit la mail?"
(In timpul asta, telefonul fix suna de zor, la un volum mult peste soneria mea.)
In fine, ca sa nu va plictisesc, am vrut sa renunt si sa-mi iau politicos la revedere, moment in care "doamna" si-a dat seama, probabil, de gafa facuta si s-a intors cu 180 de grade, luandu-mi pachetul din mana si spunand "si chiar dumneavoastra ii coaceti?", "vai, ce logo frumos. sunteti si designer?" si alte astfel de penibilisme nepotrivite nu doar in contextul respectiv.
Apogeul? "Aaa... dar sa stiti ca n-am bani sa vi-i platesc. Sotul nu e... eu n-am nici un ban..."
"Da, doamna. Nu-i nimic. Mi-i puteti vira. O seara buna."
Asta a fost acum vreo patru zile. Evident, pana azi nu s-a virat nici un ban. Sper ca i-au priit cookies, stiti bancul.
Destul. Va salut, pe saptamana viitoare!
PS: Cine-a fost la Peninsula, sa-mi scrie cum a fost. Sau la Werchter, sau altundeva, ca vara asta mi-au cam scapat festivalurile, de atatea fursecuri, manca-le-ar redegistii.
marți, 21 iulie 2009
Saptamanile 17-20: Sucul uman, eco fara circ, cola fairtrade si noutati electrizante
Sunt vinovat, n-am nici o scuza, n-am mai scris de prea multa vreme. Asa ca va rog sa-mi scuzati scaparea si o sa incerc sa cuprind trei saptamani intr-un post. Nici n-o sa fie prea greu, pentru ca o saptamana am fost plecat intr-o scurta vacanta prin tarile nordice. Ocazie cu care am constatat doua lucruri care mi-au facut mare placere: in Danemarca si Suedia am gasit mult mai multe produse de provenienta ecologica (bio, cum spunem noi la Berlin) fata de restul tarilor europene in care am fost. Si, ca si cum asta n-ar fi de ajuns, nici nu erau prezentate cu mare tam-tam de genul raion specializat bio sau precizari mari pe ambalaj. De cele mai multe ori, doar uitandu-te pe lista de ingrediente (o ocupatie vitala, atunci cand nu stii daneza sau suedeza) aflai ca ingredientele sunt økologisk respectiv organisk. Tot acolo am baut si "Human Juicedrink" (am scris la momentul respectiv pe twitter), un suc foarte bun - in ciuda numelui ciudat - facut din soc, ghimbir, suc de mere si de struguri, toate de provenienta bio.
Imi pare rau ca n-am mai apucat sa vizitez si muzeul Volvo de la Göteborg, un must (in engleza, nu in romana) pentru orice fan de masini suedeze. Nu, de fapt pentru orice fan de masini in general. (Ma consolez, insa, cu faptul ca l-am mai vizitat de cateva ori de-a lungul anilor.)
La Malmö am baut Ubuntu Cola. Eu stiam pana acum ca Ubuntu e un sistem de operare, dar se pare ca - fara nici o legatura cu computerele - se poate si bea. Pe langa faptul ca e delicioasa, Ubuntu Cola e si fairtrade: detalii aici.
Dupa ce m-am intors, am (re)pornit cu dreptul, pentru ca proprietarii germano-americani ai unor magazine de articole cu specific american din sudul Germaniei mi-au propus sa le livrez cookies pentru a-i vinde in propriile magazine si la diferite targuri la care participa ei. Asta dupa ce, intamplator, gustasera niste cookies cu unt de arahide si ciocolata amaruie facuti de mine. Urmeaza, asadar, sa vedem cum reactioneaza si oamenii din alte zone ale Germaniei la produsele mele.
Experimentul de a trimite cookies prin posta rapida in Romania (nu curierat gen DHL sau TNT, ci posta normala rapida) a avut urmatorul rezultat: pachetelul cu cookies n-a ajuns deloc la destinatie, nici nu s-a intors la Berlin. Sa-i fie de bine cui i-o fi servit din Posta Romana, sper ca i-au priit.
Nici posta germana nu e cu mult mai prejos: de curand am trimis niste mostre de cookies unei prietene din alt oras. Adresa era incompleta, asa ca plicul s-a intors la mine, dar din sase cookies mai erau doar doi in plic. Cei mai plictisitori, probabil (simpli, doar cu ciocolata), fiindca cei cu migdale, ciocolata alba si caise se evaporasera. Am vrut sa fac reclamatie in ambele cazuri, dar la posta mi s-a sugerat sa folosesc DHL-ul daca vreau chestii de genul asta, fiindca posta normala n-are cum sa garanteze nimic. Din pacate, Berlinul fiind in mijlocul fostului RDG, mentalitatile lasa de dorit in multe cazuri in care ai de-a face cu functionari publici. Ce nu stiu ei este ca au in fata lor pe cineva calit in iadul functionarilor publici romani, asa ca nu ma poate nici speria, nici intimida o usoara scarba si un mic oftat afisate la cererile mele occidentale. Intre timp, am inceput sa-i recunosc si pe strada: pe femei de obicei le tradeaza coafura tipic RDGista, pe barbati - nu stiu cum sa explic exact - o oarecare tristete-enervare-dorinta-de-a-se-fi-nascut-RFGist-si-aerul-ca-ei-stiu-sa-conduca-masini-chiar-daca-au-facut-scoala-pe-Trabant.
Eu am facut scoala pe o Dacia 1310, iar in curand voi fi unul din putinii locuitori fericiti ai Berlinului care vor avea ocazia sa conduca, pana la sfarsitul anului, unul din 50 de Mini-uri E, cu "E" de la electric. Nu hibrid, nu glumite. Un Mini cu motor pur electric (204 cai putere, disponibili instantaneu, pentru ca spre deosebire de masinile cu motoare clasice, cuplul motor e maxim din momentul in care calci pedala de acceleratie), un Mini pe care il incarci la una din zecile de statii destinate masinilor electrice, proaspat inaugurate la Berlin. Un proiect-pilot foarte pe gustul meu, pentru care sunt foarte fericit ca am fost ales, din toti cei care s-au inscris.
In afara orasului n-ai cum sa te aventurezi prea mult, pentru ca autonomia prototipurilor astora e de vreo 170-200 de kilometri (ce-i drept, pot fi incarcate si la prize normale, dar dureaza vreo 8 ore un "plin"; la statiile de incarcare speciale, in jur de 2 ore). Proiectul este sustinut de Vattenfall, cei care vor livra curentul necesar. Concurenta, RWE, va derula un proiect similar cu Smart-uri electrice. Dar cine-ar mai vrea un Smart, cand poti sa conduci un Mini? ;)
(Am avut un Smart la Bucuresti si mi-a ajuns. Dupa cum bine scria cineva zilele trecute pe un blog, e bine sa conduci un Smart la un moment dat in viata, pentru ca dupa aia o sa apreciezi mult mai tare orice masina.)Pe langa faptul ca e electric, are si o identitate vizuala care sa te faca sa stii ca ai de-a face cu un Mini E: lipseste teava de esapament (normal!), pe acoperis si in lateral are desenat un logo care-ti sugereaza ca-i electrica treaba, in loc de turometru are un voltmetru, iar inauntru bancheta a disparut, facand loc acumulatorilor enormi. Pentru ca are un comportament absolut aparte (de exemplu, cand ridici piciorul de pe acceleratie, masina franeaza, pentru a genera curent suplimentar), urmeaza in curand un training special, inainte de inceperea perioadei propriu-zise de condus. Va tin la curent! (Pur si simplu nu m-am putut abtine.)
Pana atunci, va pot oferi aparitia mea pe blog-ul Sixti Car Club (va aduceti aminte din post-ul saptamanii cu numarul 1), la rubrica "Prezentarea membrilor", unde m-am lasat pozat in fata garii, in si pe langa un Mini Cabrio. (Era foarte soare si pozele sunt facute de un amator, de aia arata asa si-asa.)
In incheiere, in dulcea traditie, cea mai noua creatie de cookies din productia proprie: Matcha Green Tea Cookies cu bilute de ciocolata amaruie Valrhona si o usoara urma de lamaie proaspata. Foarte bun.Va doresc ceva frumos si ne auzim saptamana viitoare!